Děkujeme za pochopení.
R50o38b25e66r43t 13B98r82i37n36d62a
Je to jen můj názor:
Problém islámu je v tom, že je o cca šest století mladší než křesťanství. Zkusme se o těch šest staletí vrátit zpátky, a podívejme se na trehdejší křesťanství. Není nějak nápadně podobné dnešními uislámu?
A66l79e31n67a 29K19u35l60h16a97v38á
Je to tak a článek si klade otázku, zda se mohou oba světy něčím navzájem inspirovat, resp. zda připomínka toho pozitivního staršího (ne bitky) nám může pomoci v cestě dál i když "do jedné řeky dvakrát nevstoupíš".
F68i73l40i48p 40V36a46j60d49í11k
Mojžíš byl terorista, který vraždil civilisty, kteří uctívali zlaté tele.
J33a28r18o55s57l54a27v 53K66o54n29á68š
Článek je poněkud nepřehledně dlouhý a točí se víceméně dokola. Tedy jen stručně.
Duchovnost je vlastnost jedince, hledat ji ve společnosti jako celku nelze.
Křesťanská duchovnost se velmi dynamicky vyvíjí už dva tisíce let a postupně zakořenila v naší společnosti tak hluboko, že už si její původ ani neuvědomujeme. V křesťanství kotví /Vám jako pedagožce blízká/ celá pedagogická věda se vší výchovou dětí k přírodě, k živočichům, k rostlinstvu, ale i k ostatním náboženstvím, rasám atd.. Z křesťanských kořenů pochází ekologie, psychologie a prakticky každá moderní věda jejíž prazáklad je etický.
Křesťanská duchovnost, sahající od sv. Augustina přes sv. Františka až, dejme tomu, k Matce Tereze je jen kostrou, živnou půdou, která se rozvinula do dnešní neobyčejně sofistikované podoby a detailů, které mnohdy ani nevnímáme. Problém muslimů, přicházejících do Evropy je přesně opačný, než píšete: z hlediska duchovnosti nám nemají, co nabídnout. Vše, co vyznávají, už Evropa v minulosti poznala, přijala, vyzkoušela, zpracovala, zhodnotila a zařadila do nepředstavitelně gigantického arzenálu svých zkušeností.
A duchovnosti máme dosytosti každý tolik, kolik potřebujeme - někdo cvičí pět Tibeťanů, někdo bojuje o žižkovskou kliniku, někdo obdivuje elegantní linie svého Ferrari. I to je výsledek křesťanské tolerance.
A70l84e52n63a 87K64u35l85h52a22v29á
Pane Konáši, zcela s Vámi souhlasím a pro jistotu dopřesním vzhledem k Vašemu komentáři v článku, neboť jsem křesťan a vnímám to také tak. To, o čem článek píše je ta druhá strana mince. To, co nevzešlo z křesťanství, ale osvícenství a později postmoderny. To se s tím křesťanským zajímavě mísí a někde to začíná narážet na nové výzvy. Ohledně svobody duchovnosti máte také pravdu, jen je otázka, kde je to ještě tolerance (pro tu jsem každopádně) a kde už je to jen tolerance a vyprázdnění - právě i u těch lidí, kteří nejen, že ani neobdivují, nebo to nemají usazené do širšího kontextu a něco prostě chybí...neumím to asi lépe popsat. Je prostě otázka, zda člověk jde vůbec za nějakými hodnotami, nebo řeší čistě konzum. A to není kritika křesťanství, to je přirozený vývoj společnosti, který se také nedá teď nějak uměle posunout dále, proto píši i na konci...všechno jsou lekce, všechno je vývoj člověka, jak to každý potřebuje...a jako učitelé zde máme svoji roli, ale také ne všespásnou. Článek hovoří o tom, co muslimové, nebo i ti, co jsou napůl Češi a napůl blízkovýchodní vnímají jako rozdíl.
P13a97v68e71l 60K52u10c88h12t26a
Zajímavé téma, islám nelze porazit Hollywoodem a Coca colou, jako "komunismus" v Čechách. Ale proboha - jak může učitelka psát "kolabs"?
J77a97r49o20s63l76a16v 88K54o71n63á91š
Nedejte se mýlit, Hollywood a Coca cola jsou bez vlastního přičinění výbušnou "ideologickou diverzí" a páchají v hlavách mladých muslimů větší škody, než křesťanští misionáři.
P98e12t54r95a 76H47a80v35e62l58k20o97v15á
Školy by měly učit své žáky především k objektivitě a tak by se zde nemělo probírat jakékoli náboženství, pouze v rámci nepovinné výuky dějin náboženství. Sekularita ve školství je nutná. Zamezuje indoktrinaci malých dětí, často proti vůli rodičů už od raného dětství. Pokud se rodiče rozhodnout dát dítě do náboženstvi, je už to jejich zodpovědnost. Také jsem měla na základce pocit, že hodně mých spolužáků občas klouže v rozhovorech po povrchu. Ale je to dáno i tím, že nevědí, jaká témata navodit, aby se spolu vůbec mohli dorozumět. A tak se bavili o hudebních skupinách. To, že někdo je proti sekularizaci a prosazuje přísný náboženský řád, ještě neznamená, že sám není plytký, že je automaticky oduševněšlý atp.
J57a88r81o66s10l65a64v 26K51o92n85á13š
To není možné, nelze bez základního poučení o náboženství vyučovat např. dějepis nebo vlastivědu /kostely, kláštery/
I52v34a 87D28o96l97a50n65s20k97á
Muslimove by se meli predevsim zamyslet nad tim, proc to v jejich zemich tak spatne funguje. V zadnem pripade od islamu v Evrope neocekavam zadny pozitivni prinos.A utek te divky ze Saudske Arabie, ktery tento tyden zaujal cely svet, je jen mikroskopicka spicka ledovce. SA se zacina rozkladat zevnitr protoze jeji mladez ma islamu az po krk. Ne kazdy odpadlik od islamu je schopny se stat ateistou - na to je treba opravdu silna povaha - takze krestanstvi nebo budhismus a i jine nahrazky viry pokvetou. Sharia, aspon v to doufam, skonci v kosi dejin.
A66l26e63n75a 61K18u75l63h29a86v50á
Nevím, kam se budou dějiny ubírat. Jen mohu pozorovat, že ať se podívám kam se podívám, stavíme se v Čechách k praktikujícím křesťanům jako k nějaké zajímavé nepochopitelné anomálii. Někdy s neutrálním pocitem, někdy s despektem. To na blízkém východě nemají. Saudská Arábie je zvrhlost do extrému a proto jsem ji v článku speciálně vypíchla, že o té není řeč! Je řeč o zemích, kde je žit islám ne extrémní. A článek si klade otázku, zda si můžeme nechat odzrcadlit něco z vnímání muslimů u nás v Evropě - zda můžeme díky nim nahlédnout svá slepá místa. Ta dobrá v rámci židovsko-křesťanské tradice víme. Ale zkontrolovat, až kam došla a) postmoderna a dekonstruktivismus b) konzum (což je problém pro islám stejný jako pro nás v delším časovém horizontu a někdy i v krátkém, podobně dopadlo Japonsko, jakákoliv země...).
J15o16s87e34f 32U54l15m97a74n
Protože je to jejich. Oni se necítí být námi, oni se cítí být odlišní. A pokud nám vnutí svou představu o světě, budou mít pocit moci.
A19l68e91n33a 23K92u17l65h59a69v41á
Ano, to máte také pravdu a v článku jsem to nechtěla zmiňovat, chtěla se držet jednoho tématu a to je rovina náboženská - postmoderní dekonstruktivistická. Každé náboženství má pocit, že ono je to nejlepší. Je to tak přirozené, protože kdyby se necítili nejlepší (stejně to mají křesťané), narušilo by to do jisté míry základy toho náboženství. Resp. fungování v lidské přirozenosti.
F58r32a64n12t34i13š56e49k 87Ř72e97h61ů47ř27e10k
Nad všechna náboženství je "Všeobecná deklarace lidských práv".
- Počet článků 234
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1360x