Je mravnost něco navíc, nebo je to základní orientační osa člověka?
Kdybychom se nacházeli v roce 1989, tak bych se na ty otázky vůbec nemusela ptát. Tam jsme si sice zvolili politiky s businessem přes kmotry propojené, ale nevěděli jsme o tom.
Když se pak objevily kauzy v ČR, velmi jsme to odsuzovali. Když se někdo choval nemravně, tak jsme pro to měli cit.
Dneska je situace taková, že diskutujeme o tom, zda je v pořádku, že Andrej Babiš vzal z financí pro malé podnikatele (které mohou být i na řadu dalších let do budoucna), postavil si za to Čapí hnízdo, kam primárně zve celebrity z celého světa, aby ho obdivovaly a kterým vysvětluje, jak si to pro sebe hezky postavil (doloženo videozáznamy). Odklony do nějakých fiktivních firmiček dětí a jak to právníci vyřeší, mě nezajímá. Ano, zda bude odsouzen, o tom rozhodnou právníci. Rozhodnou o tom, zda existuje díra v zákoně či ne. A vždy budou takoví vykukové o jednu lekci napřed a nutit právníky vytvářet další a další stohy zákonů. Tím už sám Andrej Babiš nemůže fakticky naplnit zájem lidí zjednodušit zákony, protože on sám je příčinou jejich složitosti. Co by mu asi na to řekl Mikuláš?
?Miloš Zeman v roce 2011 řekl, že vzhledem k vytunelování Unipetrolu a dalším šméčkám nespatřuje vůbec vhodné, aby se Andrej Babiš kdy vůbec dostal do politiky. Dneska, když potřebuje jeho podporu, mluví jinak. Co by tomu řekl Čert?
Dneska váháme, když mladí sedí v tramvaji a staří se nad nimi kymácí, zda máme právo ty mladé zvednout. Váhají s tím unavení padesátníci, když mají tendenci pustit sedmdesátníky i starší. Nevím, kde začíná nějak automaticky předpokládaná lidskost, mravnost, kde je nutné vychovávat a kde začíná svoboda jednotlivce a to i mladistvého. Kde se nám ztratil vnitřní cit pro dobré? Své děti ze školy to učím, když někam jedeme a učím je užívat si galanci, aby to nebyla jen povinnost. Nemluvím o jednotlivých pečlivých rodičích a učitelích, píši o celkovém nastavení společnosti.
Některé podobné jevy se vyskytovaly v době upadajícího Říma, ale těžko můžeme srovnávat, protože se nám do života míchají kromě "chléb a hry" také vymoženosti techniky a tím pádem odpojení od reality. Neuvěřitelně vulgární youtubeři jsou všudypřítomní v mobilech už i prvostupňových dětí a ty pak místo klasických písniček znají ty velmi velmi sprosté (s našimi sprostonárodními či drobnými úpravami se to nedá srovnat) varianty písní, kdy někteří malí samečci v tu chvíli získávají pocit převahy nad celým světem, protože v těch videích jsou i vyloženě návody, jak pohrdat dospělými a vlastně jakýmkoliv řádem, pravidly a vztahy mezi lidmi. Překvapené maminky potom se diví na třídních schůzkách a kromě odebrání telefonu před spaním, výměnou za tlačítkový telefon těžko ovlivní, na co se budou kluci dívat se spolužáky. A sebrat jim mobilní telefony a tablety zcela může znamenat sociální vyloučení, tudy cesta nevede (spíše v pedagogické mediální práci). Starší kluci chtějí s učiteli diskutovat, jak se dostat na extrémně násilná videa. To samo o sobě - tyto experimenty - nejsou známkou špatného charakteru. Jen mohou vést k oddálení se vlastnímu středu a vnímání nějakých hodnot, lidských vztahů apod. Rozvádí se čím dál více rodin. Další následné charakterové jevy jsou čím dál častější:
Jedním z nich je např. to, že mladým lidem nepřijde charakterově mimo mísu, když nevědí, na jakou školu půjdou a zodpovědnost nechávají jaksi plavat ve vzduchu. To, že nevědí, pro něco se rozhodnou a dále uvidí, zda změní obor, je sice nedobrá možnost, ale vědomí si člověk z prstu nevycucá. Přenechávání odpovědnosti na rodičích je zejména v rodinách matek samoživitelek také do určité míry právě s rozvedeností rodiny spojené. Ale zásadní vliv zde má právě i společnost: To zvláštní fluidum, atmosféra, ve které děti vyrůstají a kde rodiče a učitelé sehrávají jen určitou roli. V nemalé míře formují dítě vrstevníci a samotné prostředí. A dnes o to více virtuální svět.
Pak se můžeme dočkat ale i takových obskurností, jako např. že mladý člověk si pouští v metru či na ulici jdouce za někým nahlas kazeťák a pokud je napomenut, tak odpoví "ale mě to nevadí." "Vy jste z ňáký starý doby!?" Nejsou to masové jevy, ale jde spíše o ukázku občasné mimoběžnosti a také toho, jak váháme, co může společnost vyžadovat: Resp. co bychom považovali za samozřejmé, kde se máme ohradit a kde jde o svobodu jednotlivce.
Je mravnost něco tak moc navíc, co budeme strkat do škatulky "nepovinné - pro zájemce fajnšmekry" a ostatní řešit pouze v rámci zákonů? Jsem ráda, že na naší základní škole k tomu tak nepřistupujeme, ale setkáváme se s jevy společnosti, kde musíme vysvětlovat čím dál více některé naprosto banální záležitosti. A není to tím, že by takto žili ti konkrétní rodiče toho dítěte (někdy ano).
Někdy se dostáváme v rámci postmoderny a relativizace všeho až k úvahám, že žádné zákony by být neměly a každý ze své přirozenosti ať si dělá, co chce, potřebujeme svobodu a individuální možnosti. V rámci drsné přírody a pevné kultury si to dovedu představit, ale v době pádu Říma nikoliv (ve smyslu že by to přineslo vnitřní Řád - to až ten zlom).
Další zajímavou úvahou je, že v rámci prosperity musíme od mravnosti ustoupit a jen po nekompromisní hraně tvrdého globálního kapitalismu a kdo chce, tak ať si hraje na duchovního a jde si svojí duchovní mravnou stezkou, kterou ochuzuje stát o peníze. Asketický život skutečně není běžný a nikdy nebyl jako norma vyžadován, ale o rovnováze Ducha a těla, nepodlehnout konzumu a dodržovat vnitřní Řád bez ohledu na úspěch píše už i Karel IV., který byl císařem. Dneska jsme se posunuli někam jinam.
V rámci tohoto kratšího článku se nechci pouštět do rozebírání všech historických souvislostí a možností, co s tím, ale pouze vyzvu k pozornosti v rámci sebe sama, jak to každý z nás máme
a) ve vztahu k jemným nepsaným pravidlům dobrého soužití mezi lidmi
b) ve vztahu ke svému hlubokému vnitřnímu Řádu, svědomí, Já, Duchu či jak kdo chce
c) ve vztahu k využívání a zneužívání čehokoliv
d) v důslednosti i při negativní reakci v zásadnějších věcech napomenout děti na ulici (i třeba milým způsobem k jejich vlastnímu zamyšlení). Pokud by nějakého jiného dospělého poslali do háje, tak se ho zastat.
e) ve výchově (včetně mediální) vlastních dětí
Mikuláš, Čert a Anděl zaznamenávají ve společnosti tyto negativní jevy a jsou zvědavi, kam se do příštího roku posuneme.
Alena Kulhavá
Alena Kulhavá
Uvedení na pravou míru fake news pana ministra Beka a návrhy řešení situace ve školství
Pan ministr Bek (ale i další min.před ním) zveřejňovali falešné informace o platech učitelů, pan min. Bek k tomu přidává další výrazně zkreslené info. tom, jak jeho návrhy opatření nepostihnou výuku dětí. Řešení i prostor pro vás.
Alena Kulhavá
17. listopadu 2023 s tématem "Den studentů"
Den studentů...oslava statečnosti a svobody...akcent na rozvoj člověka... proč učitelé nestávkovali za svoje platy, ale stávkujeme 27.11. v rámci nepochopení, co je dnes realita základních škol, v jaké jsme situaci? Desatero
Alena Kulhavá
Výzvy prezidenta směrem k vládě,možnosti a výzvy občanů: Nová situace, realita ze zákulisí
Co bude dál? Voliči Petra Pavla i Andreje Babiše mají nové možnosti. Jak to? Jaké? Využijeme toho? Umíme se podívat i na vlastní Stín? Umíme využít i toho pro sebe i ve společnosti?
Alena Kulhavá
Proč je současná vláda "tak mimo realitu" i když jsme do ní vkládali tolik nadějí?
Situace je z mého pohledu horší v tom, že nejde o "zkorumpovanou vládu" "vládu odtrženou úplně od reality" "populistickou vládu". Vnímám spíše problémy hlubší, které by se projevily, ať by se do vlády dostala ta či ona politická
Alena Kulhavá
Hlubší otázky kovidu a jeden hrot mezi očkovanými a neočkovanými
V předchozím článku jsem popisovala současnou aktuální situaci zdravotní a sociální, v tomto článku píši o hlubším podhoubí, kde nás čekají výzvy možná pro každého z nás:
Alena Kulhavá
Botswanská mutace: Trocha čísel a biologických a sociologických osvětlení mýtů koronaviru
Vystudovala jsem přírodovědeckou fakultu: Snažím vzhledem ke složitosti problému jak jen jde jednoduše a zároveň pokud možno nezkresleně osvětlit některé klíčové body: Týká se to i omikron varianty covidu:
Alena Kulhavá
Další klíčová křižovatka v českém školství. Kudy se chceme vydat?
Změny Rámcového vzdělávacího plánu mohou mít dopad i na další oblasti našich životů.Zároveň se rozevírají nůžky mezi tím,co "stát požaduje po učitelích",tím "co je z principu reálné" ,tím "kam míří společnost" a mezi "změnami mšmt
Alena Kulhavá
Otevřený dopis ministru školství ohledně nevhodné koncepce změn ve vzdělávacím programu
Ministerstvo školství otevíralo ve společnosti i mezi učiteli témata a) nerovných šancí ve vzdělání (zatížení rodinou) b) kompetence c) mediální gramotnost d) čtenářská gramotnost e) vztahová degradace f) kreativita a spolupráce,
Alena Kulhavá
Krátký článek o tom, jak preventovat u sebe dlouhodobý kovid a cytokinovou bouři i
u mladších jedinců bez komorbidit, ale s narušenou T buněčnou imunitou, o které ani nemusí vědět, ale která se ukazuje v různých drobných symptomech.
Alena Kulhavá
Mononukleóza jako transformační nemoc - moje osobní zkušenosti
Považuji za kontraproduktivní posuzovat, zda je nemoc znakem vlastní nedokonalosti, výzva, transformace či něco jiného. Je to jen otázka úhlu pohledu a posuzování místo vlastní práce a modlitby daného člověka i lidí okolo nemá
Alena Kulhavá
Proč lidé oslavují Karla Gotta? Kromě jeho pěveckých kvalit? Co to vypovídá o nás?
Rozumím lidem, kteří mají potřebu dělat pocty Karlu Gottovi i těm, kterým se to vyloženě hnusí. Jak mohou existovat tak silné a legitimní dva tábory? Jaký fenomén v tom vnímám pro mladou generaci?
Alena Kulhavá
Mají mít děti ve škole o přestávce plnou svobodu na mobilech i chodbách? Odborníci různých
oblastí života s dětmi i mladými dospělými odpovídají na pět otázek týkající se tohoto tématu. Výzva pro současnou dobu najít zdravou rovnováhu v rámci zdravého rozumu i vnímání reality.
Alena Kulhavá
Limity církve, které člověk hlouběji pozná až ve chvíli, kdy vejde ve větší vztah nebo
rezonance, která otevírá věci a nechává stát pouze to, co je skutečné. Ukazuje stíny tam, kde má člověk iluze a zároveň dává hlubší pochopení pro lidství a možné cesty dále. Vítejte ve dvou příbězích.
Alena Kulhavá
Máme demonstrovat před Brazilskou ambasádou, nebo držet pusu a zalesnit Čechy a jít
s životní úrovní výrazně dolů? K čemu vyzývají letošní velké požáry nejen v Brazílii (kde jsou úmyslné), Africe, ale např. i Kalifornii, kde našemu světoznámému muzikantovi shořely stovky píšťal a desítky mandolín v požáru celého
Alena Kulhavá
Jak si myslíme, že funguje církev a jaká je realita? Přináším zkušenosti z intenzivního a
zároveň širšího kontaktu jako "necírkevní" člověk v posledních 35 dnech více, než bych si na začátku prázdnin myslela. Má duchovní činnost církve dnes smysl? Pokud ano, tak pro koho? Jakou má roli ve vývoji společnosti?
Alena Kulhavá
Lidovci navrhují změnu Ústavy vzhledem k ohrožení našeho přežití. Shrnuji část možností
zapojení se aktivně do ochrany přírody i pro "normální smrtelníky" a nastiňuji zajímavé výzvy, které nám celá situace dává.
Alena Kulhavá
Hájí Andrej Babiš zájmy ČR? Kálíme si do vlastního hnízda? Má smysl "Milion chvilek" či
"Extention rebelion"? Jak vnímáte celou situaci vy? Co v dané situaci děláte? O čem hovoříte s blízkými? Co dělat budete?
Alena Kulhavá
Moje květnová Pouť Řevnice - Dobříš - Jince - Hořovice
Cesta je cíl. Štěstí začátečníka se projevilo v podobě sluníčka a "zázraků" při Velikonoční Pouti. Zde naopak pršelo a vyšly najevo Stíny z hlubin. Vesmír ukazoval svoji temnější stránku. Ale tu kouzelnou také.
Alena Kulhavá
Istanbulská úmluva, gendrismus, jaké důsledky to již má a jaké může mít do budoucna?
Tato dohoda je velmi diskutovaná, protože může přinést do některých zemí doplnění práva, ale skýtá i problematické pasáže pro extrémně postmoderní společnost. Právě o tom píši - jako výzvu, aby toto nenastalo.
Alena Kulhavá
Putovala jsem Brodek - Kokory - Hostýn - Svatý Kopeček
Když se člověk vydává na Pouť, cesta je cílem. Je otevřený všemu, co se na Pouti bude dít a Vesmír na to vyslyší. Co jsem zažila o své Velikonoční Pouti?
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 234
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1360x